Thursday, December 27, 2007

Ministerstyre?

På förmiddagen började SMS:en ticka in på mobilen. En minister, Mervin Silva, hade på förmiddagen stormat in på den nationella TV-stationen SLRC (Sri Lanka Rupavahini Corporation) tätt åtföljd av sina livvakter. Ministern och livvakterna attackerade därefter nyhetschefen, T.M.G. Chandrasekera, och hotade att ge honom sparken om han inte stoppade sändningen av en ljudinspelning av Silva.

Kalabalik utbröt på TV-stationen. Personalen kom till sin nyhetschefs undsättning och överöste ministern och hans följe med slag, sparkar och målarfärg. Ministern tvingades låsa in sig själv i ett sammanträdesrum. Kravallpolis kallades till platsen och på något sätt hade personalen tvingat ut ministern och dragit ut honom till lobbyn där ytterligare slag haglade över honom och hans grupp. Kravaller utbröt mellan poliser och mediaarbetare, efter en stund fick poliserna "befriat" ministern som transporterades till sjukhus för översyn av eventuella skador. Händelsen visades därefter oklippt på nationell TV under kvällen. Myndigheterna kontrar händelsen med det faktumet att de tillät en oklippt TV-sändning av händelsen visas, visar att regeringen inte förtrycker mediafriheten i Sri Lanka utan snarare främjar mediafriheten.

När meddelande om att kravallpolis var på väg satte jag mig i en bajaj med kamerorna i högsta hugg. Tyvärr var bajajföraren inte något snille på att hitta i Colombo, vilket resulterade i att jag kom för sent. Endast grupper av poliser fanns kvar när jag anlände till platsen.

Stämde istället träff med ordförande för Sri Lankas bodybuildingfederation för ackreditering till lördagens nationella mästerskap i bodybuilding. Förhoppningsvis blir det några bilder från evenemanget, om ordförande köper min idé förstås. Väl hemma hos ordföranden träffade jag "Mr. India", det vill säga, den kroppsbyggare som nyligen vann de nationella mästerskapen i bodybuilding i Indien. Kort kille, men ganska bred.

No comments: