Thursday, October 11, 2007

Tropiskt regn och ”No pictures”

Sitter på rummet och skriver ner tankar och funderingar, magen börjar göra sig gällande, det är förväntat, bara en tidsfråga innan ”Dehli-Belly” är här. Utanför har det börjat regna, det övergår därefter till en häftigare skur som slutar abrupt. Molnfylld himmel idag, endast på ett fåtal ställen lyser himlen igenom.


Skrivarlyan

Idag ska jag inte göra mycket, mest samla ihop frågor inför besök hos IOM och Sveriges ambassad. Måste även ta kontakt med ett barnrehabiliteringscenter på östkusten för att höra om det är okej att besöka och intervjua dem. Måste även återkontakta UNHCR och UNICEF. Röda Korsets mediaavdelning i Geneve har fortfarande inte hört av sig, skicka påminnelse till dem. Får se om jag hittar något internetkafé eller annan koppling för att kunna skicka mejlen, ladda upp denna dagbok och skicka några bilder. I grannbyggnaden finns Sri Lanka Telecom, om jag inte såg fel. Jag märkte att de har trådlöst internet, 200 Rs/timme. Ett dyrare men kanske bättre alternativ om man vill kunna arbeta ostört. Satellittelefonuppkopplingen sparar jag till de verkligt känsliga dataöverföringarna. Köpte ett mobiltelefonkort idag. Ska endast använda den till samtal inom Sri Lanka, kostar skjortan med utrikessamtalen.

Snart lunchdags, sitter fortfarande och går igenom vad som ska göras. Får skjuta på lunchen. Solen har börjat titta fram så smått men det blir nog bara disigt idag.

Tog tag i mig själv för att gå ut och ta lite bilder samt för att gå till varuhuset Cargills ett knappt kvarter härifrån. Det är en rödmålad byggnad, i kolonialstil. Tog en bild på byggnaden men stoppades därefter av polis och stadsborna. ”No pictures” fick jag bestämt veta. Hamnen låg i bakgrunden men den såg man inte så mycket av där jag stod, sen så var det militärposteringarna vid sidogatorna på samma sida som Cargills, men det såg inte heller därifrån jag stod. Luttrad slank jag in på Cargills och köpte lite vatten, tvättmedel och toalettpapper. Cargills har säkert varit jättefint och exklusivt en gång i tiden. Nu har tiden satt sina spår och det var ganska folktomt när jag var där. Varuutbudet var också ganska sparsmakat och påminde lite om de tv-inslag som gjordes om Sovjetunionen på 80-talet. Jag gick till rummet och lämnade varorna, därefter tog jag min tillflykt till Kumar och hans kompanjoner. Köpte string hoppers med dahl, currykyckling och devil beef.


Cargills varuhus i bakgrunden, orolig Bajaj-förare i förgrunden

Nu är jag mätt och belåten och ska ladda upp dagboken. Hoppas uppkopplingen fungerar som den ska. Jag inser nu att det kommer att vara väldigt svårt att jobba bildmässigt i Colombo eftersom det finns poliser och militärer var 50:e meter, jag sätter mitt hopp till övriga delar av landet. Enligt ryktena har säkerheten höjts på grund av att misstanke finns om ökad luftaktivitet hos rebellerna.

No comments: