Tuesday, October 23, 2007

Thambili och ej fungerande VISA-kort

Gick till Fort tågstation (som egentligen ligger i Pettah-distriktet, Colombo 11). På vägen dit passerar man marknadsstånd efter marknadsstånd, man kan köpa det mesta i Pettah. Pettah är visst också ett av de områden i Colombo som är mest etniskt blandade. Det finns piratfilmer i mängder och jag köper på mig ett antal, de kostar 6 kronor stycket.

Försöker att leta upp rätt lucka på tågstationen, blir dirigerad ett par gånger innan jag kommer rätt. De informationstavlor som finns uppsatta med destinationer ovanför luckorna stämmer visst inte alltid överrens med verkligheten. Jag frågar efter en biljett till Batticaloa (en stad på östlkusten som varit hårt drabbat av både krig och tsunami), vilka avgångar det finns och beräknad restid. Tåget avgår varje morgon klockan 7:15, tar ca 10 timmar (en sträcka på 300 km) och bör bokas i förväg för att kunna vara säker på att få en plats.

Sträckan Colombo-Batticaloa är ganska nyöppnad och har sedan dess hunnit med att bli utsatt för diverse attentat. Senast i juni detta året sprängdes ett tåg i luften då det passerade antingen en 1) IED 2) tryckmina (oklart exakt vilken spränganordning som användes), som var fäst på rälsen. Tamilska Tigrarna anklagades för dådet.

Jag går tillbaka till Fort (Colombo 1) för att ta ut pengar i bankautomat. Har en flaska klorerat vatten med mig men köper ändå en Thambili av en gatuförsäljare. Thambili, eller kungskokosnöt, är en orange kokosnöt som säljs längs med gatorna. Med några väl inövade hugg så toppar försäljaren av nöten, sticker ner ett sugrör och därefter dricker man den läskande juice som bevarats inuti. Det är svårt att beskriva smaken, men man kan känna av en viss salt- och surhet. Någon kokossmak finner man däremot inte, eller så var mitt exemplar "sönder". Det kommer att bli fler Thambilis under vistelsen här.

Väl tillbaka i Fort hittar jag en bankautomat, blir min tur, knappar in kod, belopp och hela köret. Maskinen rasslar till på ett betryggande sätt och ut kommer ett kvitto där det står "Transaktionen avbruten, kontakt din bank!" VA!?

Provar kortet flera gånger till, samma resultat. Går in till bankkontoret och kollar för säkerhets skull att deras automat tar VISA (det är i alla fall markerat på automaten). Javisst ska det fungera uppger banktjänstekvinnan. Jag provar igen. Fortfarande inga pengar. Springer över gatan till två-tre andra automater, fortfarande samma sak. Ringer till banken i Sverige och ber dem kolla upp så att allt är rätt och om det är rapporterat att deras VISA-kort inte funkar i Sri Lanka. Telefonsupporten upptäcker inga konstigheter, ber mig prova automaterna igen eller göra ett manuellt uttag. Provar igen. Fortfarande samma sak. Eftermiddag, bankerna stänger i exakt denna minut, det blir till att fixa pengarna imorgon istället. Hoppas att det löser sig, annars sitter man rejält på pottkanten.

Avslutade dagen med att köpa tre små saftiga mangos och titta på piratfilmer. Det finns inte mycket lankesisk film här, varken på biografer eller att köpa. Det är Hollywood och Bollywood som gäller här.

2 comments:

Anonymous said...

Vad är Bollywood??

Sonny Johansson said...

Bollywood är smeknamnet för den indiska hindi-filmindustri som har sitt centra i Mumbai (Mumbais tidigare namn var Bombay, därav "Bolly" i namnet Bollywood).

Filmindustrin i just detta området är enormt stor och har sin närmaste motsvarighet i det amerikanska filmcentrat Hollywood, därav "wood" i namnet Bollywood).

Termen Bollywood används ofta felaktigt när det talas om all indisk film. Bollywood utgör endast en del av den indiska filmindstrin.

Hindi-filmer producerade i Bollywood innehåller mycket passion, drama och aktionmoment varvat med sång- och dansinslag närhelst man minst anar det.

Jag rekommenderar alla som inte sett en Bollywoodfilm att köpa eller hyra en. Det är en intressant upplevelse.