Monday, October 29, 2007

Än en gång besegrad av städarna, träsmak i baken och Trincomalee

Klockalarmet ringde 05:45. Steg upp direkt, packade ner de sista sakerna i ryggsäcken och trodde att jag för en gångs skull hunnit före städarna. Men icke, de var redan i full gång med att städa korridoren och undrade om de skulle byta sängkläder.

Säkerhetskontrollen genomfördes ovanligt tidigt igår kväll, redan vid 20:30. Skönt. Är inte stormförtjust att bli väckt mitt i natten.

När jag studsade ner till Fort tågstation började monsunregnet med all kraft. Gatorna fylldes snabbt med vatten och det var skönt att ha på sig ett par rejäla kängor. Kom till stationen 06:30, 45 minuter till tåget mot Batticaloa skulle gå. Frågade för säkerhets skull om tidpunkt och vilket spår tåget gick ifrån. Jaha, spår 5, 06:55!? Köpte en tidning, vatten och bullar. Sprang sen till spår 5. Klockan tickade på och inget Batticaloa tåg syntes till. Upptäckte först nu en manuell informationstavla (manuell i den form att ett par män på en knagglig byggnadsställning bytte ut tider och spårinformation för hand allteftersom tågen anlände) där det stod att Batticaloa tåget gick från spår 2, 08:45!? Frågade några resenärer för säkerhets skull vilka bekräftade att det var korrekt information på tavlan. Läste tidningen fram och tillbaka under väntetiden. Tåget kom till slut och jag hoppade på.

Efter drygt 9 timmars obönhörligt skakande på tåget tillsammans med diverse försäljare som ropade ut sina varor, poliser och paramilitärer som gjorde ID-kontroller och genomsökningar kom jag äntligen fram.

Trodde jag...

Det visade sig att tåget kommit fram till Trincomalee, 80 km norr om Batticaloa! Tydligen skulle jag ha gjort tågbyte under resan. De poliser och paramilitärer som kontrollerade alla passagerarna på stationen undrade vad jag gjorde i Trincomalee. Det undrade jag också.

Fick reda på att det gick ett nattåg tillbaka till Colombo, alternativt nattåg till Batticaloa. Att resa hela vägen till Colombo igen var ingen frestande lösning för mig. Frågade efter Batticaloa tåget. Det skulle ta minst 6 timmars resande till, tåget skulle avgå om knappt 2 timmar.

Efter lite tankearbete bestämde jag mig för att kolla in Trincomalee istället och ta tåget nästa dag. Jag behövde vila rumpan.

Tog en bajaj till centrala Trincomalee och letade efter värdshus som hade lediga rum. Föraren och jag fick ta oss från det ena stället till det andra, inga lediga rum fanns. Under färden passerade vi en mängd olika NGO-baser och fältkontor. Den internationella närvaron var påtaglig. Till slut hittade vi ett ställe, Sunflower, ovanför en fotoateljé och ett bageri/café. Spände upp myggnätet (nu var vi i malarialand) och tog sedan en kortare tur i centrala stadsdelarna. Det fanns gott om vägspärrar. Köpte några flaskor läsk och bullar. Pratade med lokalbefolkningen som tyckte att det skrevs för mycket negativt om Sri Lanka. Kröp sedan till kojs. Morgontåget till Batticaloa skulle gå 07:00.

No comments: