Thursday, October 25, 2007

Matjakt - del 2

Var inomhus under den varmaste delen av dagen. Hann med att betala räkningar via internet och att lägga upp nya artiklar på resebloggen. Har tänkt att lyxa till det rejält ikväll genom att gå ut och äta skaldjursmiddag. Har passerat ett ställe som heter Seafish. Det ligger i Slave Island (Colombo 2), väldigt nära Fort. Har passat på att tvätta de båda omgångar kläder jag har med mig, tog därefter en välbehövlig dusch och gick runt i lungisen och lufttorkade mig. Flipp-floppsen har jag givetvis på mig.

Flipp-flopp! Flipp-flopp!

Ena setet med kläder har redan torkat, resten får hänga kvar tills ikväll.

Kollar kartor, backup-planer (ifall restaurangen skulle vara stängd) och allt annat som jag ska släpa med mig i ryggsäck. På med doningarna och iväg. Går mot Seafish och kommer till gränden där den ligger. En större biograf ligger precis i infarten till gränden och där står en hel folkhop och tittar på ett filmteam som just håller på att sätta upp en inspelning. Dröjer mig kvar en stund. Undrar om det är en spelfilm eller reklamfilm. Personen i blickfånget framför kameran har en Zorro-kostym på sig, med ögonbindel, bredhättad hatt och värja. Musiken sätter igång, ett antal fagra damer (skådespelerskor) springer förbi Zorro som i sin tur rusar fram till kameran, säger någon replik och spänner blicken i kameralinsen. Scenen tas om ett par gånger till.

Jag fortsätter in i gränden till Seafish. Det ser släckt ut. Inga lampor tända. En medelålders man kommer fram och förklarar att restaurangen är stängd, jag får återkomma imorgon. Okej, inte mycket att göra åt det, kommer dock att vara stängt imorgon med eftersom det visst är Poya (buddistisk högtid när det är fullmåne). Det är fullmåne varje månad och det betyder att ingen jobbar, Sri Lanka står stilla just den dagen. Dessutom är det också förbjudet att förtära alkohol men det lär ju inte vara några problem att följa eftersom inga vattenhål hålls öppna.

Fram med backup-planen. Galle Face Hotel har en egen fisk- och skaldjursrestaurang (jag börjar att gilla det stället allt mer och mer). Vis av tidigare bajaj-turer haffar jag en längs gatan, kommer överrens om pris, sedan drar vi iväg. Nu borde jag i och för sig ha sett varningssignlerna lite tidigare men halvvägs började han ändra det överrenskomna priset. För att göra en lång historia kort betalade jag för mig och stegade in på hotellet med en missnöjd bajaj-förare utanför.

Jag kom en timme för tidigt, klockan var 6 på kvällen, Sea Spray, som restaurangen heter, öppnade först om en timme. Slog mig ner på "Checkerboard" (ett rutmönstrat område mitt på hotellgräsmattan), beställde en alkoholfri ananasjuice eftersom det idag (!?) var Poya och det såldes ingen alkohol förklarade kyparen. Hrmm... är det inte samma måne överallt? Fullmånen är ju imorgon. Antecknade lite i min kalender och läppjade på juicen.

Mörkret fyller himlen alltmer och snart hade det varit beckmörkt om det inte vore för de ljusslingor som ringlar sig runt palmträden likt boaormar med långa Luciakrona.


Natten rullar in över Checkerboard, Galle Face Hotel

En brokig skara hotellgäster letar sig ner till Sea Spray. Jag knatar efter. Blir snabbt omhändertagen av både en och två kypare. De har fortfarande gott om personal ser jag. Jag sätter mig vid ett bord så nära havskanten man kan komma. Det blåser påland som vanligt men det är uppfriskande. Idag har de, utöver fisk- och skaldjur, grillbuffé. Längs med ena restaurangsidan rullas det in vagn efter vagn med olika grillade varmrätter, både vegetariskt och kött i olika former. Biffstekar i svartpepparsky, halstrade fiskfiléer, skaldjursgratäng, ris, couscous, grönsaker, fläskrätter och massor av annat gott visas upp. Det är säkerligen runt 15-20 varmrätter som ingår i grillbuffén. Till detta hör en imponerande salladsbuffé med biffsallad, skaldjurssallad, chillibläckfisk-i-ananas-sallad, fisksallad, pastasallad, potatissallad, mozzarellasallad... man blir mätt bara av att titta på dem och då har vi inte ens nämnt hummerbisquen som är underbart tillredd.

Lastar på mig (i fel ordning givetvis) sallader, biffstekar, fiskfiléer med mera. Har helt glömt bort deras specialitet, fisk- och skaldjur. Det står ett antal kockar i det öppna köket och väntar på att gästerna ska komma förbi och peka på de allehanda godbitar som ligger på isblocken framför köket. När man valt vilka fisksorter och skaldjur man vill ha börjar kockarna grilla dem åt en. Allt givetvis ackompanjerat med vitlöksolja och citronklyftor. Väljer bläckfisk, cocktail-spett (skaldjur varvat med fisk), tonfisk, kungsfisk och slutligen en halv blå krabba! En kort stund därefter kommer tallriken med hela härligheten. Underbar mat! Detta har jag väntat på länge.


Kockarna på Sea Spray ser till att du får dina fiskar varma


Skaldjurstallrik med blåkrabba, bläckfisk, cocktail-spett, tonfisk och kungsfisk


Dessert-shots

Kyparen frågar om jag vill ha dessert, är redan proppmätt men går i alla fall bort och tittar på underverken. På två små hyllor har man ställt upp små "dessert-shots". Ser jättegoda ut men får tyvärr tacka nej, är för mätt. Jag tänker återkomma en annan dag och smaka på dem. Betalar för mig och tar sedan en annan bajaj hem (lugn, denna gången "känner" jag föraren, han har kört mig förut utan några problem), färden och betalningen går hur smidigt som helst.

Nota för middagen? 90 kronor! Sea Spray, here I come again!

3 comments:

Anonymous said...

Mmmmmm!! Vilka fina bilder och vilken härlig mat!

ok said...

Hur många av drinkarna hann du med?

Sonny Johansson said...

Marko, du menar dessert-shotsen? Det var inga drinkar per se, det var olika efterrätter serverade i shotsglas. Ingen alkohol m.a.o.

Var för mätt. Orkade inte med någon dessert alls, tyvärr.