Wednesday, October 31, 2007

Butterfly Peace Garden-intervju

Fick kontakt via telefon med Butterfly Peace Garden. Tid för besök på eftermiddagen bestämdes. Kom dit och träffade en av de anställda som jag intervjuade. Frågor om centret och dess verksamhet gicks igenom. Centret erbjuder krigsdrabbade barn i Batticaloa-distriktet möjlighet till en fristad under begränsad tid. Ett oortodoxt behandlingsprogram följs under 9 månaders tid där barnen genom olika uttrycksformer får bearbeta sina krigsupplevelser. En del andra frågor av allmän karaktär kantade intervjun. Tyvärr var inga barn närvarande, jag hade hoppats på att kunna göra intervjuer med dem och dokumentera deras aktiviteter. Jag ombads ta kontakt med ett par av grundarna/initiativtagarna och höra om intervjuer skulle kunna anordnas vid ett annat besökstillfälle.

Ödets ironi har gjort att TMVPs (Thamil Eela Makkal Viduthalai Puligal) högkvarter ligger på samma gata som Butterfly Peace Garden. TMVP är ett politiskt parti, men ses även som en utbrytargrupp ur LTTE, där före detta rebellöversten Karuna är ordförande. Karuna ledde den östra avdelningen för rebellerna innan han gjorde en helomvändning år 2004 och anslöt sig till regeringstrupperna istället. Karuna anklagas hårt av det internationella samfundet för tvångsrekryterande och aktivt användande av barnsoldater. Han anklagas även för en rad människorättsbrott. Karuna ses som en förrädare av de kvarvarande rebellerna.

Tog mig sedan till tågstationen och kollade upp när tåget till Colombo gick. 05:20 varje dag avgick det tåg. Eftersom jag nu gjort det jag skulle i Batticaloa bestämde jag mig för att resa till Colombo nästa morgon. Gick runt på den lokala fisk- och köttmarknaden i staden där det var en livlig kommers. Köpte lite ingefärsdricka, pratade med lokalbefolkningen, köpte tamilspråkig film och återvände därefter till hotellet. Beställde kycklingsoppa med bröd. Ett gäng NGO-anställda kom, åt middag och försvann lika fort. Strömmen gick ett par gånger till under kvällen. Tog en öl och kröp till kojs.

No comments: