Tuesday, January 8, 2008

Tur i oturen

På vägen till flygplatsen, i höjd med orten Ja-Ela (cirka 20 km norr om Colombo), är det trafikstockning. Mängder av poliser och militärer finns på denna ansenliga lilla ort, åskådarna är talrika de också. Det ligger en hel del glassplitter på vägen.

När jag kommer till flygplatsen och har checkat in kommer det meddelande om att en till minister, D.M. Dassanayake, blivit dödad av en vägbomb (truppmina med riktad sprängverkan) i just Ja-Ela. Dådet skedde 2-3 timmar innan jag passerade stället, tur i oturen?

MCNS låter meddela att LTTE misstänks ligga bakom dådet. D.M. Dassanayake var en toppolitiker som satt i den nuvarande regeringskoalitionen. Om det är LTTE som ligger bakom så är det ett tecken på att de börjar att gå efter toppolitiker och höga militärer igen.

Det känns trist att behöva lämna Sri Lanka, det är nu som utomstående rapporteringar om situationen kommer att behövas. SLMM kommer som tidigare nämnts inte att finnas kvar som en oberoende observatör. Det är inte otippat att hjälporganisationer, både internationella och nationella, kommer att få en mycket begränsad tillvaro i landet. Redan nu är det en del organisationer som inte fått förnyade tillstånd att verka i landet.

Jag hoppas att kunna återvända under 2008 för att fortsätta det om inte kunde färdigställas under denna vistelse. Under tiden får vi hoppas på det bästa för all befolkning på Sri Lanka.

1 comment:

Martin von Krogh said...

Tjena Martin von Krogh har, vet inte om du fortfarande anvander den har bloggen men om du gor sa ar jag i Colombo idga och imorgon. Ring mig garna, vore super att traffas upp, skulle ocksa behova ett tips pa vart man kan bo. min svenska mobil 0046 70 424 20 54