Sunday, December 9, 2007

Turist i Kandy

Kom tillbaka från Kandy idag. Har troligtvis dragit på mig en förkylning under vistelsen i höglandet. Temperaturen i denna region ligger runt 20 grader vilket känns ganska kallt nu när man vant sig vid Colombovärmen.

Förutom att ha diskuterat seriösa saker med fixaren, X, som jag även bodde hos, passade jag på att turista när jag ändå var i dessa trakterna. Kandy och höglandet är ett av de ställen som väldigt få besökare på Sri Lanka missar, det är rentav ett måste. Elefanter, tempel, tefabriker, botanisk trädgård, berg och dalar m.m. hanns med.

Expresståg till Kandy tar 2 ½ timme (drygt 110 km) och har oftast en speciell förstaklassvagn, Observation Cart, tillkopplad tågsetet för att underlätta passagerarnas beskådande av utsikten. Observationsvagnen måste oftast bokas lång tid i förväg om man ska ha någon chans att få en plats. Fick nöja mig med en tredjeklassbiljett eftersom jag inte bokat i förväg. Missade givetvis att få sittplats på tåget så det blev till att stå upp tillsammans med många andra hela vägen. Att försöka få sittplats i tredjeklassen är något som man måste öva på länge. När tågsetet rullade in på stationen förvandlades den tidigare så lugna folkmassan till en atletisk massa. Gamla, unga, halta och lytta rusade mot vagnarnas dörrar och som genom ett under var det ingen som ramlade under det fortfarande rullande tåget. Uppskattningsvis tio sekunder av stökande och bökande, sen var alla sätena upptagna!

Väl framme i Kandy möttes jag av X, den fixare som jag haft kontakt med ett tag innan avresan till Sri Lanka. Att jag förlitat mig på just X är av den enkla anledningen att han under lång tid arbetat med journalister och har kontakter som är användbara för mediafolk. Vi åker till X hus där hans hustru och barn väntar. X hjälper mig att komma tillrätta i den avskilda delen av hans hus där jag kommer att bo under kommande fyra dagar. Förutom att arbeta med journalister har X en Sightseeingverksamhet för både inhemska och utländska turister.

Vi samtalar om nuvarande möjligheter till att komma in i stängda områden, dricker gin och väntar på att middagen som hans hustru lagar ska bli klar. Efter en stund kommer en god vän till X på besök, det bli mer gin. När det är dags för middag var man lovligt rund under fötterna, middagen klarades dock av utan några problem. Därefter blev det mer gin och sen läggdags.

Nästa dag gick vi igenom lite fler detaljer kring de stängda områdena i landet. X visade mig journalisten Kevin Sites nyligen producerade bok om konflikter runt om i världen (http://hotzone.yahoo.com/). X visar kapitlet om Sri Lanka och Kevins referens till X. Jag har fått infomation om vilka säkerhetsprotokoll som måste följas, både för X egen säkerhet och min. X är väldigt noga med att poängtera vissa saker, det är dags att koppla om telefonen till satellitläget.

Efter några försök att kontakta personer bar det iväg till Kandys troligtvis mest berömda sevärdhet, Temple of the Tooth (Sri Dalada Maligawa), som sägs innehålla en av Buddhas tänder. Tempelkomplexet är ganska stort och drar dagligen till sig både troende och turister. Templet utsattes 1998 för ett bombattentat som LTTE tros ligga bakom. Delar av tempelbyggnaderna skadades och än idag kan vissa skador fortfarande urskönjas.
I anslutning till templet finns även en filial till nationalmuseet i Colombo. Mycket mindre museum som innehåller historiska föremål från Kandys glansdagar som kunglig huvudstad.

I augusti varje år hålls en speciell buddhistisk parad, Esala Perahera, i centrala Kandy där tiotals utsmyckade elefanter och hundratals dansare, flaggbärare, musiker och eldkonstnärer deltager under tio dagars tid. Peraheran tros har sina rötter i en regnritual som kan dateras tillbaka till 200-talet f.Kr. Den moderna paraden där Buddhas tand bärs fram på en elefant är dock en kvarleva från 1700-talet.

Dagen fortsatte med en färd till den botaniska trädgården i Peredeniya, strax utanför Kandy där mer eller mindre hela Sri Lankas flora finns att beskåda. Vi tog en färd längs de smala och gropiga vägarna uppe bland bergen. Efter passerande av ett antal fält av tebuskar kom vi fram till en tefabrik. X passade på att ta en kopp te medan jag gick runt i fabriken och fotograferade, hann dock med en kopp te innan vi återvände till Kandy. På kvällen umgicks jag med X familj, vi spelade olika spel alltmedan X fyllde på mitt glas med Sri Lankas inhemska sprit, arrack.

Efter att lusten att strypa en tupp som höll till på gården, eller hos grannen, avtagit så for jag och X till Pinnawala Elephant Orphanage i Kegalle-distriktet. X som har sett elefanter till leda försvann in i en restaurang medan jag och en hord av turister sakta vandrade ner till floden där elefanter strax skulle infinna sig. Efter en snabb historia vid floden så åkte vi runt bland byarna i bergen och besökte tempel. En intressant upplevelse i sig förutom att nästan ha krockat med både lastbilar, bussar och hundar. På kvällen tog vi en åktur på X motorcykel för att insupa det vackra landskapet. Lite arrack blev det också, dock inte samtidigt som vi åkte runt på vägarna.

Sista dagen skedde inte så mycket, det småregnade och tröttheten låg som ett täcke från de föregående dagarnas strapatser. Hoppade på tåget tillbaka till Colombo där jag stöp i säng.

Kommer sannolikt att återvända till Kandy om en eller två veckor, dock inte för att turista.

Den inre byggnaden i Temple of the Tooth, Kandy sägs innehålla en av Buddhas tänder

Oljelamp- och rökelseställ på innergården av Temple of the Tooth, Kandy

Kandy är omgärdat av olika sedvärdheter som ofta är belägna i avkrokar uppe bland de mångtaliga bergsbyarna. Allmänna komunikationsmedel finns oftast att tillgå i de större byarna

Gadaladeniya Raja Maja-templet utanför Kandy. Tempelbyggnaden är nu hårt åtgången av fukt som under århundraden trängt igenom den granitsten som använts till att bygga templet. Granit är ett ovanligt byggnadsmaterial för tempelbyggnader på Sri Lanka, det vanligaste byggmaterialet är sandsten. I förgrunden skymtas en takförsedd dagoba (pagod). Takförsedda dagobas tillhör ovanligheterna på Sri Lanka

Smyckestillverkning i Kandy, ädelstenar i förgrunden. Förutom orten Ratnapura som anses vara ädelstenarnas Mecka i Sri Lanka så finns det även en lokal mindre ädelstensbrytning i Kandy-området

Endast de tre översta bladen från tebuskarna plockas för vidare behandling i tefabriker. Ett klassiskt uttryck för detta är "two leaves and a bud"

Efter det att tebladen fått torka på rack så att oxideringsprocessen sätts igång finns det fortfarande fuktighet kvar i dem. Denna fukt processas bort genom att bladen rullas i maskiner som främjar ytterligare torkning

Efter jäsningen sorteras teet efter storlek. En slutlig sortering av teet baserat på färg sker också

Varje teplantage har sin egen tefabrik där all bearbetning, försäljning och eventuell export sker

Det finns cirka 3000 elefanter kvar i Sri Lanka, deras roll som arbetsredskap har avtagit. För att bevara elefanterna finns det många nationalparker och "orphanages" som huserar djuren. Deras nuvarande roll är främst som publikdragare till olika evenemang och nationalparker

Kriget sätter även sina spår bland elefantpopulationen. Denna elefanthona från Pinnawala Elephant Orphanage, Kegalle förlorade foten när den trampade på en mina

En elefantskötare från Pinnawala Elephant Orphanage, Kegalle tvättar en elefanthane

X döttrar visar stolt upp sitt husdjur

... fortsättning följer

1 comment:

Anonymous said...

Hej Sonnemanne!

Väldigt fina bilder och intressant information om vad du gjort de senaste dagarna...